BÖYÜK ƏDƏBİYYATIN
CAVAN ŞAXƏLƏRİ
Göstərişlə yazmaq mənim üçün ən ağır, ən çətin və ən üzücü iş olub. Buna baxmayaraq sovet dövründə 20 ilə yaxın, göstərişlə yazmalı olmuşam. Həmin zamanlarda redaksiyaların tapşırığı ilə partiya və komsomol komitələrinin iclaslarından hesabatlar, bir sıra müsahibələr, xəbərlər yazıb qonorarını alsam da, imzamı qoymurdum. İmzamla çap olunmuş 500-dən çox məqaləmin isə bu gün 60-70-nə imzamı qoyaram. Qalanı ürəyimdən olmasa da, məcburən yazdığım, qonorarını aldığım məqalələrdir.
...Kiçik yaşlarımda dağlarımızda axtarış aparan geoloqlarla tez-tez rastlaşırdım. Zod qızıl yataqları adıyla məşhurlaşan, oradan qızıl çıxarılması üçün planlar hazırlayan bu insanların işi mənə romantik və cəlbedici görünürdü. Buna görə də böyüyüb geoloq olmaq arzusuyla yaşayırdım. Düşünürdüm ki, Göyçə dağları filiz yataqları ilə zəngindir, onları kəşf etsəm, vətənimə və millətimə xeyir vermiş olaram.
Göyçənin yayı sərin və səfalı, qışı isə çox sərt keçir, az qala altı ay dağlardan qar ərimirdi. Vay o günə ki, qışda təzə qar yağandan sonra külək əsəydi. Onda çaylarda su da “yoxa çıxırdı”, adamlar su içmək, mal-qaranı suvarmaq üçün qar əritməli olurdular. Əsən külək qarı qapıların arxasına yığdığından evdən çölə çıxmaq olmurdu. Göyçənin qışını Aşıq Ələsgər yaddaşlara belə hopdurub:
Göyçə qar əlindən zara gəlifdi,
Muğan həsrət çəkir a yağa qar, qar!
Radionun tək-tək evlərdə olduğu, televizorun olmadığı bir vaxtda adamlar uzun qış gecələrini yola vermək üçün müxtəlif əyləncələrdən istifadə edirdilər. Yanacağın qıtlığından evlərin hamısını qızdırmaq mümkün olmurdu. Adamlar məcbur qalırdılar bir otağı isitsinlər, orada oturub eşitdiklərindən, bildiklərindən danışsınlar. Söhbətlərinin əsas mövzusu da kəndin, kənddə yaşayan nəsillərin tarixi olardı. Bir də dağlar qaçaqlar oylağı olduğundan onların qoçaqlığından danışardılar. Qonum-qonşuda kim nağılı şirin danışsa, hamı onun başına toplaşardı. Beş-altı qonşu bir otağa yığılar, nağıl danışanı da çağırardılar. O nağıl danışar, toplananlar da maraqla qulaq asardılar. Elə buna görə də nağıl danışan kəndin hörmətli adamı sayılardı. Hərdən ya kəndimizdən olan, ya da kənardan gələn aşıqlar gecələr məclis aparar, dastan söyləyərdilər.
Görünür, xəyalpərvər böyüməyimdə Göyçənin aşıq mühitinin, kənd ağsaqqal və ağbirçəklərinin qaçaqlar haqqında söylədikləri rəvayətlərin, uzun qış gecələri kürsü başında eşitdiyim nağıl və dastanların, tapmacaların da rolu az olmayıb.
Yeniyetməlik çağlarımda doğulduğum kəndin və gəzdiyim yerlərin timsalında cəmiyyətdəki ziddiyyətləri gördükdə, peşə marağımda bir dəyişiklik baş verdi. Kənddə kolxoz sədrinin sözünün qanunlardan üstün olduğu hər addımda duyulurdu. Kolxozun malı hamınınkı sayılsa da, onu kolxoz sədri istədiyi kimi idarə edir, “ümumxalq malını” istədiyi kimi talayırdı. Etiraz edənlər isə milisin vasitəsilə cəzalandırılırdı. Raykom katibi də, milis də, Mərkəzi Komitədən gələnlər də haqlını qoyub haqsızı müdafiə edir, kolxoz sədrinin tərəfini saxlayırdılar.
Milli ayrı-seçkilik də baş alıb gedirdi. Rəsmi təbliğat bizə azərbaycanlı olduğumuzu öyrədirdisə, rayon mərkəzinə çıxan kimi ermənilərin vəzifəlisi də, vəzifəsizi də, rəsmi toplantılarda da, küçədə-bacada da bizə “türk” deyirdilər. Yaşadığımız Göyçə mahalını bir neçə rayona bölüb hərəsinə də ermənicə bir ad vermişdilər. Ermənistanın hər yerində yazı-pozu işləri ermənicə olduğu halda, Azərbaycana gələndə başqa mənzərə görürdük. Azərbaycanda rus dili hakim idi. Hamı rusca danışmağa, rusca yazmağa çalışırdı. Bir sözlə, qəzetlərdə yazılanlarla, radio-televiziyada, rəsmi dairələrdə deyilənlərlə həyat həqiqətləri, gördüklərim uyğun gəlmirdi.
Ruslaşdırma siyasəti mədəniyyətlərin yaxınlaşdırılması, beynəlmiləlçilik kimi təbliğ olunurdu. Dilləri, dinləri, mədəniyyətləri yaxın olan azərbaycanlılar, türkmənlər, özbəklər, tatarlar, qazaxlar və b. xalqlar arasındakı yaxınlaşma isə millətçilik, şovinizm kimi pislənirdi. Rus dili və ədəbiyyatı öyrətmənlərimiz tez-tez tatar, tatar dili sözlərini işlədirdilər. Bu sözlərə tədris proqramına daxil edilmiş yazıçı və şairlərin əsərlərində çox rast gəlirdik. Onlar tatar deyəndə bizim babalarımızı, tatar dili deyəndə babalarımızın danışdığı dili nəzərdə tutduqlarını başa düşürdük. Öyrətmənlərimiz də bunu gizlətmirdilər. Puşkinin, Lermontovun, Nekrasovun və b. rus yazıçılarının əsərlərində tatarlara olan nifrət və qəzəbi görürdük. Rus yazıçı və şairləri ilə yanaşı hökumət adamlarının, ziyalıların tatarlara necə sayğısız yanaşdıqlarını müşahidə edirdik.
Ruslar qədim, yüksək mədəniyyətli xalq kimi təbliğ edildiyi halda onların qədim tarixinə, ədəbiyyatına dair elə bir qaynaq ortaya qoymurdular. Böyük mədəniyyəti, ədəbiyyatı olan Doğu xalqları haqqında isə susur, yaxud da təhrif olunmuş yazılar təqdim edirdilər.
“Bu haqsızlığı necə aradan qaldırmalı, buna necə son qoymalı?” sualı ətrafında çox baş sındırır, cavab tapmaq üçün öyrətmənlərimə, savadlı-ağıllı saydığım adamlara suallar verir, kitablarda cavab arayırdım. Başa düşürdüm ki, təkbaşına bu haqsızlığa qarşı dayanmaq mümkün deyil. Xalq öz haqqı uğrunda mübarizəyə qalxmalıdır. Bunun üçün də xalqı ayaqlandırmaq, həqiqətləri millətə çatdırmaq lazımdır. Yollar arayır, tarix kitablarında xalq üsyanları haqda yazılanları dönə-dönə oxuyurdum. Bu axtarışlar məni Azərbaycan Dövlət Universitetinin jurnalistika fakültəsinə gətirdi. Böyük ümidlərlə daxil oldum bu fakültəyə. Elə düşünürdüm ki, fakültəni bitirib işə başlayan kimi ürəyimdən keçənləri, istədiklərimi yazaraq xalqımı öz haqqı uğrunda mübarizəyə qaldıra biləcəyəm.
Birinci kursdaca öyrətmənlərimizin söhbətlərindən, tanış olduğum jurnalistlərin danışığından, təcrübədə olduğum qəzet redaksiyalarında gördüklərimdən anlayırdım ki, ölkədə jurnalistlər, qələm sahibləri heç də azad deyillər. İstədiklərini deyil, nəyə icazə verilirsə, onu yazırlar. Buradan da baş götürüb getmək istədim. Qarşımda isə bir sual dururdu: haraya getməli? Üç dəfə ali məktəb dəyişmişdim.Yaş keçirdi. Ali məktəbləri dəyişməklə, müxtəlif ixtisaslarda gücümü sınamaqla heç nəyi dəyişə bilməyəcəyimi aydın görürdüm.
Daha münasib bir ixtisas tapa bilmədiyimdənmi, yoxsa da qrup yoldaşlarımın və dostlarımın təsirindənmi jurnalistika fakültəsini bitirməli oldum.
Universiteti bitirəndə təyinatımı Naxçıvandakı “Şərq qapısı” qəzetinə verdilər. Oraya getmək istəməsəm də, başqa çıxış yolu tapa bilmədim. 1973-cü il avqustun sonlarında qəzetdə işə başladım. Kollektivin çoxunun üzündə “xoş gəlibsən” deyil, “niyə gəlibsən” ifadəsini oxuyurdum. Bunu dilinə gətirib söyləyənlər də yox deyildi. Bu münasibətdən bezib qaçmadım. Çünki səmimi münasibətim olan öyrətmənlərim, tanışlar və dostlar məni buna psixoloji cəhətdən hazırlamışdılar. Yaxşı bilirdim ki, hara getsəm, bu cür münasibətlə qarşılaşacağam.
Ali məktəbdə öyrədilənlərlə işdə tələb olunanlar bir-birinə uyğun gəlmirdi. Qəzetin redaktoru ali təhsilli jurnalist olsa da, komsomol məktəbi keçmiş bir məmur idi. Kommunist Partiyasının yazılmamış qaydalarını çox gözəl bilirdi. Qəzetdə iki redaktor müavini ştatı vardı. Redaksiyada çalışanların çoxu ali təhsilli jurnalist olsa da, onları redaktor müavini qoymurdular. Redaktor müavinlərinin ikisinin də ali təhsili yox idi. Əslində, müavin vəzifəsində gələcəkdə redaktoru əvəz edə biləcək gənclər işləməli, təcrübə toplamalı idi. Çox yerdə olduğu kimi, “Şərq qapısı” qəzetində də buna əməl edilmirdi. Redaktor müavini vəzifəsinə elə adamlar qoymuşdular ki, onları heç vaxt redaktor təyin etmək mümkün olmasın.
Redaktor ezamiyyətə, ixtisasartırma kurslarına gedəndə, məzuniyyətdə olanda, işdən çıxarılanda onu müavinlər əvəz edirdilər. Hesablamışdıq ki, müavinlərin redaktorları əvəz etdiyi müddət redaktorların vəzifədə olduğundan çoxdur. Müavinlərin vəzifədə belə uzunömürlü qalması heç də təsadüfi deyildi. Çünki onlar idarənin ən mühafizəkar işçiləri idilər. Təcrübələri də çox idi. İşin əsasını da onlar görürdülər. Yeni gələn işçilərə, xüsusən ixtisaslı jurnalistlərə vəzifələrini əllərindən ala biləcək potensial rəqib kimi baxırdılar. Buna görə də az-çox qabiliyyəti olan gəncləri hər vasitə ilə gözdən salmağa çalışırdılar.
Belə bir mühitdə düşündüklərimi, istədiklərimi yazmaq mümkünsüz idi. Cünki burada sifarişləri sözsüz yerinə yetirənlər, qəliblərə uyğun, standart məqalələr yazanlar, rəhbərliyə “bəli”, “baş üstə” deyənlər yaxşı işçi sayılırdı. Bu da yaradıcı insan üçün cəhənnəm əzabı kimi bir şeydir. Yazmamaq, susmaq da mümkünsüzdü. Axı vəzifə borcumu yerinə yetirməli, yaşayışımı, dolanışığımı təmin etməliydim.
Qonorar qəzetdə çap olunan məqalələrin həcminə və keyfiyyətinə görə verilməli idi. Amma “Şərq qapısı” qəzetində iş elə qurulmuşdu ki, qonorar vəzifəyə görə bölünürdü. Redaktor həm yüksək maaş, həm də yüksək qonorar alırdı. Ondan az redaktor müavinləri, onlardan az məsul katib və şöbə müdirləri, onlardan az ədəbi işçilər qonorar alırdı. Bu yazılmamış qanuna yazılı qanunlardan daha ciddi əməl edilirdi. Etiraz edənlər isə müxtəlif bəhanələrlə sıxışdırılır, çox vaxt aylarla qonorar üzünə həsrət qoyulurdu.
Hərdən şöbə müdirinin, müavinlərin, redaktorun, senzorun gözündən yayındırıb bir sözü və ya sətiraltı mənası başqa anlam verən bir fikri qəzet səhifəsində verməklə təskinlik tapırdım.
İş yoldaşlarım iclas hesabatlarını redaktə edərək qəzetdə çap etdirir və ona həvəslə imza qoyurdular. Burada məqsəd yalnız asan qonorar əldə etmək deyildi. Həm də istəyirdilər ki, rəhbər işçilər onların imzalarını, partiya, sovet işindən yazdıqlarını görsünlər, onları tanısınlar və rəhbər vəzifələrə irəli çəksinlər. Mənsə çalışırdım belə yazılara imza qoymayım. İclaslardan yazdığım, qəzet səhifəsini və ya səhifənin yarıdan çoxunu dolduran məqalələrimin altından imzamı silib kiçik xəbərlərə imzamı qoymağım bəzi iş yoldaşlarıma anlaşılmaz görünürdü. O yazılara həvəslə imzamı qoyurdum ki, onları sifarişlə yazmırdım. Sifarişlə, tapşırıqla yazmaq məni həmişə sıxırdı. Buna görə yazdıqlarım da çox vaxt bəyənilmir, üzərində çoxlu düzəlişlər edilirdi. Bir sözlə, rəhbərlik məndən, mən də ondan incik qalırdım.
Qəribəsi bu idi ki, sovet dövründə yazdığım bəzi məqalələrin çapına əngəl olanlar 1990-cı ildən sonra həmin mövzularda dövri mətbuatda böyük məqalələrlə çıxış edirdilər. Bu onu göstərirdi ki, onların biliyi, savadı vardı. Sadəcə, onlar həmişə zəmanənin tələbinə uyğun hərəkət edirdilər. Dünən “bu mövzuda yazmaq olmaz!” hökmünü verirdilərsə, bu gün vəziyyət dəyişən kimi həmin mövzuda həvəslə yazırdılar.
Milli azadlıq hərəkatı məni də çoxları kimi sifarişlə, tapşırıqla yazmaq bəlasından xilas etdi. Bundan sonra daha məni məcbur edən olmadı. İstədiyimi yazdım, ürəyimdən olmayanı yazmadım. Çap ediləni də oldu, edilməyəni də. Buna baxmayaraq içimdə bir rahatlıq yarandı. Daha heç kim məni istəmədiyim mövzuda, istəmədiyim məqaləni yazmağa məcbur etmirdi.
Dövri mətbuatda gedən yazıların səviyyəsi, qəzet və jurnalların mövqeyindəki dəyişiklik, mənim yaşlanmağım jurnalistikadan uzaqlaşmağımı tezləşdirdi. Elmi publisistikaya üstünlük verdim. Yaradıcılığımı bu axara saldım.
Çox keçmədi burada da sifariş aldım. Bu sifariş yuxarıların, rəhbərliyin sifarişi deyildi. Bu millətpərvər bir naşirin sifarişi idi. Bu sifarişin arxasında maddi maraq da durmurdu. Sifarişi verən Bakı Dövlət Universitetinin professoru Vaqif Sultanlı idi. O, xaricdə çap olunacaq “Azərbaycan” jurnalı üçün bir məqalə yazmağı xahiş etdi. Əlimdə tamamlanması vacib olan yazı olduğunu söylədim. Vaqif Sultanlı isə əl çəkmədi. Onun təkidlərindən yaxa qurtarmaq üçün razılaşdım. Amma, bu mənə baha başa gəldi. O məni əlimdəki yazını yarıda dayandırıb, vəd etdiyim məqaləni yazmağa məcbur etdi. Məqaləni yazdım. Çap olunanda özümün də xoşuma gəldi. Bəlkə sifarişlə yazdığım ilk məqalə idi ki, altına həvəslə imzamı qoymuşdum.
Vaqif Sultanlı “Filoloji araşdırmalar” adlı elmi məqalələr toplusu nəşr edirdi. Toplunun növbəti sayını uyğur ədəbiyyatına həsr edəcəyini söylədi. Qərara almışdı ki, özü uyğurların nəsrindən, mən dramçılığından yazım; başqa mövzularda yaza biləcək yazarlar tapaq. Qaynaq olmadığını, işimin çoxluğunu söyləsəm də, o yenə israr edirdi. Məqaləni tamamlayanda baxdım ki, heç də pis alınmayıb.
Vaqif bəylə tanışlıqdan sonra gördüm ki, o yalnız mənə deyil, hətta bir dəfə gördüyü araşdırıcılara da istədiyi məqaləni yazdıra bilir. Kıbrısda, Doğu Akdəniz Universitetinin keçirdiyi simpoziumda polşalı araşdırıcı Qrazina Zayacla tanış olmuşdum. Səmimi söhbətlərimiz olurdu. Azərbaycanla bağlı bəzi sənədləri tapmaqda mənə kömək etməsini xahiş etmişdim. O isə Türkiyənin çağdaş ədəbiyyatının araşdırıcısı olduğunu söyləməklə xahişimə çox incə “yox” cavabı vermişdi.
Növbəti simpozyumların birində Kıbrısda onu Vaqif bəylə tanış etdim. Az sonra Qrazina Zayacın imzasını Azərbaycan mətbuatında gördüm. M.Ə.Rəsulzadədən, mühacir siyasi xadimlərimizin fəaliyyətindən yazırdı. Onda bildim ki, Vaqif Sultanlının təkidləri burada da öz işini görüb.
Bir payız günü yenə də iş yerimə gəlmişdi. Yanında bir nəfər vardı. Bizi tanış etdi. İslam Jeminey Qazaxıstanın Taraz şəhərindəki elmi tədqiqat institutunda işləyirdi. O, institutun çoxcildlik türk xalqları ədəbiyyatı tarixinin çap etməyi planlaşdırdığını, onu da bu çoxcildliyin Azərbaycan ədəbiyyatı və Quzey Qafqaz türk xalqlarının ədəbiyyatı məqalələrini hazırlayacaq araşdırıcılarla müqavilə bağlamaq üçün Azərbaycana ezam etdiklərini söylədi.
Lakin İslam Jemineyin işi düz gətirməmişdi. Görüşdüyü araşdırıcıların heç birisi Qüzey Qafqaz xalqlarının ədəbiyatı haqqında məqalə yazmağı boynuna götürməmişdi. Kimisi bu iş üçün xüsusi qrup yaratmağın lazım gəldiyini, bu qrupun üzvləri sənədlər topladıqdan sonra məqalə hazırlamağın mümkünlüyünü, kimisi Qüzey Qafqaza bir neçə dəfə ezamiyyətə gedərək material toplamağın vacibliyini söyləmişdi. İslam Jemineyin onların istəklərini yerinə yetirməyə, yəni vəsait ayırmağa və vaxtı uzatmağa imkanı yox idi. Məqalələr ən geci altı aya yazılıb göndərilməli idi. Buna görə də araşdırıcıların heç biri Quzey Qafqaz türk xalqlarının ədəbiyyatları bölümünü yazmağı boynuna götürməmişdi.
Vaqif Sultanlı qonağın yanında yenə də məni dilə tutdu. Qonağa hörmətin vacibliyindən, darda qalana köməyin savabından, türkçülükdən, vətənpərvərlikdən danışdı. Mənim əldə materialın az olduğu, vaxtın darlığı, işimin çoxluğu haqqında söylədiklərimin heç biri onu qane etmədi. Təkrar-təkrar qonağa hörmətin vacibliyindən, türk xalqlarına xidmətin əhəmiyyətindən, özünün də mənə yardımçı olacağından danışa-danışa məni razılıq verməyə məcbur etdi. Gözlədiyim kimi də oldu. İşinin çoxluğundan mənə material toplamaqda, yazmaqda heç bir kömək etməsə də, başımın üstünü kəsib məqalələri vaxtında yazdıraraq Taraza-İslam Jemineyə göndərtdirdi.
Ötən illərin təcrübəsi məndə bu qənaət yaradıb ki, Vaqif Sultanlı bir məqaləni yazdırmaq istəyirsə, ona müqavimət göstərmək boş yerə özünü yormaqdan başqa bir şey deyil. Dedi, gərək yazıb verəsən. Onun tapşırdığı iş başa çatandan sonra isə adamın içində bir rahatlıq yaranır, gördüyün işdən bir məmnunluq duyursan.
Vaqif Sultanlının sifarişi, təkidi ilə yazılmış məqalələr onu göstərir ki, sifarişlə yazmaq heç də həmişə qanıqaralıq, əsəbilik yaratmır. Buna görə də qərara aldım ki, onun sifarişi və tapşırığı ilə yazdığım məqalələri mövzuya görə toplayıb kitab halında çap etdirim. Beləliklə, Quzey Qafqaz türklərinin, qaqauzların, uyğurların ədəbiyyatları haqqında yazdığım məqalələri bu kitabda topladım.
Qafqazın quzeyini Avropa üçün xalqlar muzeyi adlandırmaq olar. Çox da böyük olmayan ərazidə 50-yə yaxın xalq və etnik qrup yaşayır. Bəzi bölgələrdə hətta iki qonşu kəndin sakinləri bir-birlərini başa düşmürlər. Hər biri öz ləhcəsində, öz dilində danışır. Yüzillər boyu bu xalqlar və etnik qruplar arasında ünsiyyət vasitəsi rolunu türk dili oynamışdır.
Rusiya Qafqazı işğal etdikdən sonra var gücü ilə türk dilini sıxışdırıb onu rus dili ilə əvəz etdi. Rusiya strateqlərinin planı isə bu xalqların yalnız dilini deyil, özlərini tamam əridərək ruslaşdırmaq idi. Lakin bunu gerçəkləşdirmək o qədər də asan olmamışdır.
Hazırda Qafqazın quzeyində toplu halında yaşayan xalqlardan yeddisi-qaraçay-malkarlar (balkar), noqaylar, qumuqlar, Kırım türkləri, türkmənlər (onların adını truxmənlər, Stavropol türkmənləri kimi də yazırlar), eləcə də qreklər (Azərbaycanda urumlular, Gürcüstanda berzenlər adlandırılan toplum) öz ailələrində türk dilinin müxtəlif dialektlərində danışırlar.
Stavropolda yaşayan türkmənlər Türkmənistanla sıx əlaqədə olduqlarından onların ədəbi dili türkməncə, Krasnodarda yaşayan Kırım tatarlarının yazılı ədəbiyyatları Kırım türklərinin ədəbiyyatı ilə eyni dildə formalaşdı. Urumlular-qreklər-brezenlər adlandırılan toplumun isə evdə, ailədə danışdıqları dildə, yəni ana dillərində yazdıqları ədəbi-bədii əsərlərə rast gəlmədik. Buna səbəb toplum arasında aparılan yanlış təbliğatdır. Onlar bu gün də xristianlığın pravoslav təriqətindədirlər. Belə bir fikir formalaşdırılıb ki, onlar qrek - yunanmışlar. Osmanlı sultanları onların qarşısında şərt qoyublar: ya dilinizi dəyişin, ya dininizi! Ulu babaları da inanclı insanlar olduğuna görə, dinlərini qoruyub dillərini dəyişmiş, türkcə danışmağa başlamışlar.
Burada bir sual ortaya çıxır: nədən Osmanlı təbəəsi olan qrek-yunanların hamısı dinlərini qoruyub, dillərini dəyişməyiblər?! Bu gün də Türkiyədə yaşayır və yunanca danışırlar, pravoslav inanclıdırlar. Urumlular dediyimiz toplum görünüşdə də, mədəniyyətdə də, məişət həyatı ilə də yunanlardan fərqlənirlər. Türk folklorunu da ən yaxşı yaşadan və qoruyan toplumlardandır.
Kilsədə dini kitablar, oxunan dualar yunanca olduğundan, məktəblər kilsə nəzdində fəaliyyət göstərdiyindən, onların yazı dili yunanca formalaşmış, özlərinin də yunan mənşəli olduğuna inanmışlar. Son illər çap olunan bəzi ədəbiyyatlarda isə bu toplumun miladın I minilliyində Bizans imperiyasında məskunlaşmış türklər olduğu göstərilir. Araşdırıcıların fikrincə, oğuzlar XI yüzildə Anadoluya gələrək Bizansda yaşayan və xristianlığı qəbul etmiş türklərin bir qismi ilə qaynayıb qarışmış və islamı qəbul etmişlərsə də, bir qismi əvvəlki inanclarında qalmışdır. Bu fikri dəqiqləşdirmək üçün toplumdan etnoqrafik və folklor materialları toplamaq lazımdır.
Biz isə bu kitaba Qafqazın quzeyində yaşayan, yazılı ədəbiyyatları olan noqayların, qumuqların, qaraçay-malkarların (balkar), keçmiş Bessarabiyada - bugünkü Ukrayna və Moldova Respublikalarında yaşayan qaqauzların, Çin Xalq Respublikasında qalan uyğurların ədəbiyyat tarixləri haqqında yazdığımız məqalələri daxil etdik. Məqalələrin bir çoxu Azərbaycandan kənarda jurnallarda və toplularda çap olunmuşdur. Onlar bugünkü Türkiyə türkcəsinə və yazı qrafikasına uyğunlaşdırılaraq nəşrə verilmişdir. Azərbaycanda çapa hazırlayarkən onların üzərində yenidən işlədik, yazı qrafikasına uyğunlaşdırdıq və Azərbaycanla bağlı olan hissələri ön plana çəkdik. Bunu ədəbi əlaqələrimizi öyrənmək baxımından vacib saydıq. Ola bilsin ki, kitabı oxuyan pedaqoqlar onun dərslik kimi, araşdırıcılar monoqrafiya formasında, ensiklopediya və məlumat kitabları hazırlayanlar onlara lazım olan qaydada, geniş oxucu kütləsi isə publisistik üslubda yazılmadığına təəssüflənəcəklər.
Haqqında söz açdığımız xalqlarla bağlı Azərbaycanda az yazılmamışdır. Amma hələ yazılması vacib olan çox məsələlər də var. Xüsusən Quzey Qafqaz türk xalqları Azərbaycanla sıx əlaqədə olmuş və həmişə bizlərdən ummuş, bizlərə ümid bağlamışlar. Bakıda 1920-ci ilin sentyabrında keçirilən Şərq Xalqlarının Birinci Qurultayında və 1926-cı ilin fevral-mart aylarında keçirilən Birinci Türkoloji Qurultayda əsasən ictimai-siyasi xadimlər iştirak etsələr də, onların bəziləri bədii yaradıcılıqla məşğul olmaqla yanaşı yazıcı və şairlərlə sıx bağlı olmuş, onları istiqamətləndirmişlər. Elə buna görə də Bakıda gördükləri, eşitdikləri ilə bölgələrinin qələm sahiblərini istiqamətləndirmişlər. Buna görə də biz onların ədəbiyyatından söz açdıqda məsələyə aydınlıq gətirmək üçün tarixlərinə də müraciət etməli olduq. Sovetlər Birliyində yaşayan türk xalqlarının əksəriyyətinin soyadı ruslarınkı kimi - “ov”, “yev”lə bitir. Son zamanlar yazıçı və şairlərin bir çoxu bu sonluğu atmışlar. Bəziləri də Rusiyadakı yazılarında soyadlarını -“ov”, “yev”lə, Türkiyədə isə soyadlarını “lı”, “li” sonluğu ilə göstərirlər. Buna görə də biz onların hər ikisini verməyi münasib saydıq.
Özlərini “malkar”, “taulı”, “dağlı” adlandıran xalqın adı rus qaynaqlarında balkar yazıldığına görə bir çox ədəbiyyatlarda da onlar balkar kimi qeyd olunur. Biz isə soydaşlarımıza sayğı göstərərək onları özlərinin yazdığı kimi, yəni malkar olaraq yazdıq.
Nəinki noqaylarda, qıpçaqların çoxunda oğlu sözünün iki yazılış şəkli ilə rastlaşdıq: “ulu” və “ulı” biz onlardan birini- “ulu” şəklində yazmağı münasib saydıq.
Bir çox söz və terminlər var ki, onlar eyni mənanı daşısalar da, fərqli şəkillərdə yazılır və səslənir. Biz də yazımızda hansı xalqın ədəbiyyatından söz açmışıqsa, onların yazdığı kimi yazmağa çalışdıq. Mürəkkəb adlar ayrı-ayrı məs.: Alim Paşa, Abdul Vahab, Məhəmməd Əmin, Məhəmməd Sultan, Abdul Məcid və s. şəkildə, onların qısaldılmışı isə A.-P.Salavatov, A.-V.Suleymanov, M.-S.Suleymanov və b. şəkildə yazılsa da, biz onları dilimizin qaydalarına uyğun yazdıq. Qumuq yazıçı və şairlərinin əksəriyyətinin ata adı və familiyasının eyniliyi oxucuda təəccüb doğura bilər. Əslində qumuqlar ən çox ad və ata adı ilə tanınırlar. Rusiyanın təsiri ilə familiya yazılmağa başlayanda onların ata adlarını həm də familiya kimi yazmağa başlamışlar. Beləcə ata adı ilə familiyada bir eynilik yaranmışdır.
Ərəb və fars dillərindən alınmış adların yazılışında da sabit bir qayda tapa bilmədik. Məsələn, peyğəmbərimizin adını biz Məhəmməd şəklində yazırıqsa, başqa türk xalqlarında bu adın Muhammat, Muhammad, Maqomed, Mahammat, Mühemmet və s. şəklində yazılışına rast gəlinir. Eləcə də, bizim Əhməd kimi yazdığımız adın Ahmed, Ahmat, Axmat və s. şəklində, Kərim adının Kerim, Kirim və. s. şəkillərində yazılışını görürük. Bunların bir qismi Türkiyə türkcəsindəki əlifbada ə, x, q işarələrinin olmamasından, bəziləri rus dilində yazıldığından o dilin qanunlarına uyğunlaşdırılmasından, bəziləri isə haqqında söz açdığımız türk xalqlarının əlifbasındakı qüsurlardan qaynaqlanır. Rus dilindən alınmış qoşa səslilər sözdə rus dilindəki kimi sabit deyil, sözün əvvəlində, ortasında, sonunda, eləcə səslidən və ya səssizdən sonra gəlməsindən asılı olaraq fərqli oxunur.
Biz onları Azərbaycan türkcəsinin qaydalarına uyğun yaza bilərdik. Amma düşündük ki, belə olarsa internetdə axtarış verərkən çətinlik törənəcək. Ona görə də hansı xalq yazıçı və şairlərinin, bilim adamlarının adı və soyadı özü tərəfindən necə yazılırsa, biz də elə yazmağa çalışdıq.
Kitab peşəkarlar üçün nəzərdə tutulduğundan bir çox iqtibasları, şeirləri olduğu kimi saxladıq.
Ayrı-ayrı məqalələr toplusu olduğundan bəzən eyni fikir bir necə dəfə təkrarlanmışdır. Təkrarları aradan qaldırdıqda isə məqalədə ardıcıllıq pozulur, əlaqə qırılır. Buna görə də onlara toxunmadıq.
İndiyədək bu mövzuda geniş araşdırmalar aparılmadığından, əldə lazımi qaynaqlar olmadığından biz bu formanı seçdik. Necə deyərlər, əldə edə bildiyimiz qaynaqlardan öyrəndiklərimizi ortaya qoyduq. Yəqin ki, gələcək araşdırıcılar bu işi daha da təkmilləşdirərək, ensiklopediyalar, dərsliklər, monoqrafiyalar, publisistik kitablar, seçmə məqalələr toplusu hazırlayacaqlar.
Kitabın hazırlanmasında mənə yaxından kömək etmiş insanlar da var ki, onların zəhmətini unutmaq olmaz. Doğu Türküstanla sıx əlaqəsi olan iş adamı Qənimət Səfərov qaynaqların gətirilməsində mənə olduqca dəyərli yardım etmişdir. Bilginlərdən noqay Şaqidat Suyunova-Kurmanqulova, qaracaylardan Tatyana Xapcayeva, Həmid Malkonduyev, Hasan Halkoç, malkarlardan Boris Tetuyev, Burxan Berberov, Ariuka Qelayeva, qumuqlardan şair Şeyit Xanım Alişeva, araşdırıcı İmperyat Xalipayeva, uyğurlardan jurnalist Rukiye Hacı, Sincan Universitetinin professoru Murad Əziz, Türkiyədə təhsil almış, hazırda xaricdə işləyən türkoloq-araşdırıcı Abdureşit Jelil Qarluq, qaqauzlardan araşdırıcı-şair Todur Zanet və Tudora Arnaut mənə ədəbiyyat göndərməklə yanaşı, məqalələri oxuyaraq yanlışlıqları aradan qaldırmışlar. Özətləri ingilis dilinə hazırda İsveçdə yaşayan Türkay Arif qızı, rus dilinə Afaq Ramazanova və Nailə Əbilova tərcümə etmişlər. Türkiyə türkcəsində yazdığım məqalələri Azərbaycan türkcəsinə Elmira Fikrət qızı çevirmiş və redaktə etmişdir. Kitabın ilkin variantını Safruh və Əli Kərimbəyli oxuyub redaktə edərək dəyərli məsləhətlər vermişlər. Bu insanlara və unutduqlarıma dərin minnətdarlığımı bildirirəm.
Onların zəhmətlərini yalnız mənə hörmət əlaməti kimi deyil, ümumtürk mədəniyyətinə xidmət kimi qiymətləndirirəm.
Əli Şamil
Çap olunub: Uyğur, Qaqauz, Qüzey Qafqaz türklərinin folkloru və ədəbiyyatı, “Nurlan” nəşriyyatı, Bakı, 2011, səh. 11-25.
|